Ihana Porvoo

*Kaupallinen yhteistyö: Visit Porvoo

Saimme mieheni kanssa mahdollisuuden ottaa pieni irtiotto arjesta ihanan miniloman muodossa. Suuntasimme nimittäin Porvoon kaupungin kutsumana viettämään kesäpäivää Porvooseen ja tutustumaan kaupungin upeaan tarjontaan. Porvoo on todella ihana kaupunki ja siellä on paljon erilaista nähtävää, puuhaa ja ajanvietettä – varsinkin näin kesällä kaupunki oikein puhkeaa kukkaan! Porvoo on myös mukavan lyhyen matkan päässä Helsingistä, joten sinne voi helposti mennä käymään ihan päiväseltään tai sitten tosiaan tällaiselle pienelle minilomalle, kuten me tällä kertaa. Meidän vierailumme aikana tutustuimme muun muassa Porvoon upeaan ravintolatarjontaan, pistäydyimme Haikon Kartanolla uniikissa cryo-hoidossa sekä saimme tutustua erääseen ainutlaatuiseen Porvoon kulttuurikohteeseen. Vierailimme tietysti myös mieheni suosikkipaikassa -uudistuneessa Brunbergin tehtaanmyymälässä. Minilomamme aikana yömme vain muutama viikko sitten avatussa upeassa Runo-hotellissa, joka sijaitsee loistavalla paikalla, aivan Vanhan Porvoon portilla.

Porvoon uusi Runo-hotelli oli kaikin puolin upea. Hotelli on kuin elämys, jossa mukavuus ja esteettisyys ovat läsnä niin suurissa linjoissa kuin pienissä yksityiskohdissa. Hotelli sijaitsee keskeisellä paikalla, aivan Vanhan Porvoon portilla. Ihastuin valtavasti hotellin äärimmäisen upeaan sisustukseen, ystävälliseen palveluun sekä todella herkulliseen, artesaani-tyyliseen aamupalaan. Yövyimme tällä kertaa hotellin ihanassa Kulma-Sviitissä, jonka upeista ikkunoista näkee kaupungin kauniit maisemat kahteen eri suuntaan. Jokaiseen Runo-hotellin huoneeseen on haluttu luoda sama ylellinen tunnelma. Erityisesti huoneiden kylpyhuoneisiin on tuotu tyylikästä ja ylellistä spa-henkeä ja monet huoneista löytyvät huonekalut ovat tarkkaan valittua designia. Inspiroiduin itse valtavasti hotellin värimaailmasta, sisustuksesta sekä ylipäätään sen valloittavasta tunnelmasta. Voin erittäin lämpimästi suositella tutustumaan Runo-hotelliin, mikäli mietitte yöpaikkaa Porvoossa.

Vinkki! Runo-hotelli tarjoilee myös muillekin kuin hotellivieraille aamupalaa ja brunssia aina pitkälle iltapäivään. Tämä lähiruokaa ja tuoreista sesongin raaka-aineista valmistettua aamupalaa suosittelen myös lämpimästi testaamaan. Ruoka oli todella herkullista!

Aloitimme Porvoo-päivämme pitkällä lounaalla ravintola SicaPellessä. Ravintola sijaitsee Vanhan Porvoon sydämessä, aivan Porvoon tuomiokirkon vieressä. Ravintolan terassi oli ihanan aurinkoinen ja idyllinen, joten päätimme lounastaa ulkona.  Söimme lounasmenun, johon kuului muun muassa tuoretta lohta, parsarisottoa sekä herkullinen raparperijälkiruoka. Miljöö oli ihana, palvelu ystävällistä ja ruoka hyvää. Kannattaa ehdottomasti suunnata SicaPelleen syömään, mikäli Porvoossa päin liikutte.

Lounaan jälkeen lähdimme käymään Porvoossa syntyneen taiteilija Albert Edelfeltin kesäpaikalla, jossa taitelija maalasi lukuisia hänen taideteoksiaan. Vaikka taitelija asui ja työskenteli Pariisissa, hän kuitenkin palasi joka kesä, aina reilun 20 vuoden ajan, takaisin Porvooseen omalle kesäpaikalleen maalaamaan. Tuonne tontille on pystytetty kuvia Edelfeltin teoksista juuri niille kohdille, joissa taitelija maalasi kyseisiä teoksiaan. Oli mielenkiintoista vierailla täällä Atelteemuseossa – paikassa, joka oli täynnä taidetta ja historian havinaa.

Albert Edelfeltin ateljeemuseon jälkeen pääsimme nauttimaan Cryo-hoidosta Haikon Kartanolla. ”Cryo” tarkoittaa ”kylmää” kreikaksi ja cryo-hoito onkin kehon altistamista kylmähoidolle. Haikon Kartanossa oleva cryo-hoito tapahtuu menemällä -120-asteiseen kabiiniin, jossa seisotaan huippukylmässä kolme minuuttia. Huippukylmä virkistää, antaa hyvän unen ja tuo helpostusta esimerkiksi erilaisiin nivel- ja lihaskipuihin, stressioireisiin ja iho-ongelmiin. Huippukylmä myös nopeuttaa palautumista liikuntasuorituksen jälkeen. Lopputuloksena on kokonaisvaltainen rentoutuminen ja mielihyvän tunne. Mieheni otti tämän -120-asteisen kylmähoidon aavituksen leppoissammin vastaan kuin minä. Tuntui, että tuo kolme minuuttia kestää ikuisuuden ja lopussa kirjaimellisesti laskin sekunteja, että loppuisipa tämä jo. Täytyy tosin myöntää, että kannatti kärvistellä, sillä hoidon jälkeen olo oli aika uskomaton! Tunne on verrattavissa avannosta tulon jälkeiseen tunteeseen. Voit kurkata halutessasi lisää meidän cryo-hoidoista ig-storyni puolelta.

Vielä ennen hotellille menoa kävimme Brunbergin uudessa tehtaanmyymälässä, joka on avattu toukokuussa 2021. Mieheni varsinkin on suuri Brunberg fani ja heidän myymälässään on aina vierailtava, kun olemme Porvoossa. Tässä uudessa tehtaanmyymälässä ostostenteon yhteydessä on mahdollista päästä näkemään, kun henkilökunta valmistaa käsin suklaata.

Ihanan päivän Porvoossa kruunasi illallinen ravintola Saltissa. Salt sijaitsee myös Porvoon vanhassa kaupungissa, aivan Porvoon tuomiokirkon vieressä. Maisemat ravintolan ikkunoista ovat henkeäsalpaavan kauniit. Saltin ruoassa suurimpana inspiraationa toimii eri satokaudet. Ruokalistalta löytyi paljon herkullisia vaihtoehtoja – paljon myös kasvis- ja vegaanivaihtoehtoja. Saimme Porvoossa vielä asuvat ystävämme mukaan kanssamme illalliselle ja meillä oli kaikin puolin superhauska ilta.

Kiitos Visit Porvoo tästä mahtavasta staycationista. Nautimme todella paljon ja tulemme varmasti uudestaan!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

4 kommenttia

1. Henna 24.06.2021

Mistä tuo ihana valkoinen mekko on? 🙂

• Metti 26.06.2021

Kiitos! Se on mun suunnittelemasta mallistosta Bypias-merkille! Mekkoja löytyy sekä Bypias liikkeistä, että verkkokaupasta 🙂